Hubb-ı Fillâh, Buğd-ı Fillâh

Beyit-i Berceste: 

Yeğ tutarsa ger zebân, ser dahî tutar karar
Ne gelirse nîk ü bed her kişiye dilden durur
III.Murad Han
[Dil neyi çok anarsa baş da orada sabit olur (Kişi andığını sever, sevdiğini anar). İnsana gelen iyi ve kötü her şey dildendir.]

HUBB-I FİLLÂH VE BUĞD-I FİLLÂH:

Allahü teâlâ için sevmek ve Allahü teâlâ için düşmanlık etmek.

Allahü teâlâya Cebrâil aleyhisselâm gibi ibâdet etseniz; hubb-ı fillâh ve buğd-ı fillâh yapmadıkça, hiçbirisi kabûl olmaz! (Hadîs-i şerîf-Mektûbât-ı Ma’sûmiyye)

Amellerin, ibâdetlerin en kıymetlisi, hubb-ı fillâh ve buğd-ı fillâhtır. (Hadîs-i

şerîf-Berîka)

 

Allahü teâlâ, Mûsâ aleyhisselâma; “Yalnız benim için ne yaptın” buyurdu. “Yâ Rabbî! Senin için namaz kıldım, oruç tuttum, zekât verdim ve zikr yaptım (Seni andım)” cevâbını verince; “Kıldığın namazlar seni Cennet’e kavuşturacak yoldur, kulluk vazîfendir.

Oruçların seni Cehennem’den korur. Verdiğin zekâtlar, kıyâmet günü sana gölgelik olur.

Zikirlerin de o günün karanlığında sana ışık olur. Benim için ne yaptın?” buyurdu. “Yâ Rabbî! Senin için olan şeyi bana bildir” deyince, Allahü teâlâ; “Yâ Mûsâ! Sevdiklerimi sevdin mi ve düşmanlarıma düşmanlık ettin mi?” buyurdu. Mûsâ aleyhisselâm, Allahü teâlâ için olan en kıymetli şeyin Hubb-ı fillâh buğd-ı fillah olduğunu anladı. (Hadîs-i şerîf-Mektûbât-ı Ma’sûmiyye)

 

Allahü teâlânın en çok sevdiği ibâdet, hubb-ı fillâh ve buğd-ı fillâhtır. (Süleymân bin

Cezâ rahmetullahi aleyh)

Allahü teâlâ, müslimânların, birbirlerini sevmelerini emr etdi. Kâfirleri ve münâfıkları ve mürtedleri sevmemeği emr etdi. Bunun için, (Hubb-i fillah), ya’nî Allahı sevenleri sevmek ve (Bugd-ı fillah) ya’nî Allahü teâlânın düşmanlarını sevmemek, îmânın şartı oldu.

Bir Cevap Yazın

